Markarbetet

Markarbetshoppade med Fabian häromdagen, de gick väll helt okej lite till och från endå. Har ju sagt att jag ska berätta då de faktiskt känns lite bra iallafall, så nu gjorde jag det eftersom han kändes bra och mjuk. När jag värmde upp i trav och galopp så var han väldigt mjuk, de var jättekul att rida honom. Han är speciellt mjuk i vänstervarvet, då utnyttjar jag det mer än de andra. Men de är högersidan jag måste jobba med på då, han har lite svårare där han vill inte komma ner och bli lika rund som i vänster. 


I galoppen i uppvärmningen la jag till en liten övning. Börjar göra en volt, stanna kvar i den tills det känns bra. Styr sedan upp på de 3 galoppbommarna och rulla över i jämt tempo. Volten efter var riktigt bra, Fabian springre oftast iväg lite efter hindren så där passade det perfekt med en volt och jobba där till det känns bra. Sedan kan man köra åt andra varvet också likadant, volt bommar volt.



När man galopperat några gånger över bommarna och gjort volter kan man lägga till hela banan. Spelar ingen roll vilken höjd man har, lågt som högt. Då började jag i höger varv och lägga volt, styrde sedan på bommarna, volt efter det. Sedan styrde jag upp till bom,räcke,bom hindret. Så ville han även där springa iväg lite så la en till volt efter det. Styrde sedan på bom,bom,bom,räcke hindret och efter det äre slut. Man kan lägga en volt efter så man får kontroll på hästen. 



Sedan då jag gjort volter efter hindren så testade jag köra hela banan utan någon volt. Började på en volt först men sedan styrde på bommarna, formade honom lite i hörnet till mittenhindret, sedan efter. Styrde sedan upp på sista hindret 3-bommar och räcke. Han vart lite lugnare, eftersom han trodde vi skulle göra volt och även lite mjukare. Försökte jobba på med honom emellan hindren, när jag styrde upp lät jag honom vara och vi fokuserade på hindren. 

På slutet låg mittenhindret på 80cm och räcket på 110cm. Det är bra att rida med bommar framför om man inte är helt 100% på avstånden fram till hindret. Så kommer man bra in på första bommen så blir det bra ända fram till hindret. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback