markarbete

Markarbetade lite i fredags med lillen, gick väll inte så speciellt bra i uppvärmningen men värmde inte upp allt för länge eftersom jag skulle ha markarbete så han fick jobba på hårt där istället. 



Tog på honom gramanen när vi skulle köra lite markarbete för att få honom jobba på lite bättre. Det vart skillnad när jag hade graman men inte överdrivet, har så svårt när det är två tyglar att hålla reda på.. Men iallafall vi jobbade över bommen som låg på volten, där jag tränade lite bättre på avstånden jag börjar få lite kläm på det nu iallafall på bommen då kände jag för de mesta då vi kom rätt. Även om jag kände att vi kom fel så lät jag han få fixa det själv, det vart ganska ofta men jag lät honom fixa det själv för de mesta så det vart lite hej och hå ibland men han måste kunna lära sig också att taxera in lite bättre även om det kanske är lite svårt på en bom.
Började sedan hoppa långsidan med bom hinder, hinder bom med ca 13m emellan med 3 galoppsprång emellan. Bommen före mätte jag inte riktigt utan rullade ut bommen där den såg ut att passa (?!). Tränade lite lydnad att kunna rida på lite olika galoppsprång emellan. Hindren låg på ung 30cm så jag varierade lite emellan 4,5 & 6 galoppsprång. Hade gramanen på fortfarande, så han var lätt att ta tillbaka han lyssnade bra. Eftersom det var så pass lågt så vart det lättare att få så många galoppsprång som möjligt. Hoppade studsen någon gång med där var det ca 2,5 m emellan ville att han skulle hoppa lite mer uppåt och inte framåt.
 
La sedan ihop till en bana, började jag i höger varv så började jag med galoppvolten och galoppera över markbommen. Fortsatte sedan in på studdsen som låg på ca 60,80,60 cm så fick han jobba på ganska bra där i . Gjorde någongång en volt efter studdsen innan jag styrde på andra långsidan. Hade höjt upp räckena till 80cm, rullade ut bommarna en aning. Han var superfin på den linjen han hoppade upp sig lite och runda fina språng som man inte allt för ofta får smaka på. Han får mycket finare språng då han har lugn men endå bra och stadig galopp, och kommer lite mer inunder sig. Andra varvet likadant volt, studs & långsidan. Rullade på bra många gånger faktiskt, det var bra för honom han behövde få bli lite svettig och trött. Och dels för det var så himla kul, han hoppade så fint. På långsidorna vart det fyra jämna galoppsprång lite mer ihop, hoppade bara långsidan någon gång på slutet och testade 3 galoppsprång och sedan sätta ihop till 4 igen.

Hoppade inte alls högt så därför kunde jag ha gramanen, men väldigt rolig och bra lydnad/gymnastik övning. När jag har markarbete själv ska jag variera och hoppa ibland med gramanen. För han satt inte upp huvudet lika högt som han brukar och det vart mycket lättare att sätta tillbaka honom och han hoppade inte lika flackt som han brukar kunna göra. Det kändes verkligen som han tog stora runda superfina språng över så jag fick sitta upp lite i sprången, jag har ingen aning hur de såg ut eller om de syndes. Men det kändes!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback